‘Met al dat msn’en is het handig om goed met tien vingers te kunnen typen. En uit onderzoek van de Radboud Universiteit in Nijmegen is gebleken dat kinderen die op jonge leeftijd met tien vingers leren typen, zich gemakkelijk kunnen aanpassen op de middelbare school. Het maken van werkstukken, uittreksels en verslagen wordt een stuk eenvoudiger’. Dit citaat was te lezen in het weekblad Margriet in januari 2006. Daarin wordt het promotieonderzoek aangehaald van Henny van der Meijden. In dat onderzoek stelt zij vast dat basisschoolkinderen die met tien vingers typen, meer uitleg geven aan elkaar en betere resultaten halen dan kinderen die niet met tien vingers kunnen typen. Dit zou pleiten voor méér aandacht voor blindtypen op de basisschool. Ook Astrid Scholten en Ben Hamerling van de Stichting Schriftontwikkeling zijn van mening dat het blindtypen een basisvaardigheid hoort te zijn in het Primair Onderwijs. Zij deden onderzoek naar de wijze van instructie van blindtypen in het basisonderwijs.